ZOUTPI na Ustavnem sodišču!

Vložena pobuda za presojo ustavnosti ZOUTPI

Pobuda za presojo ustavnosti prepovedi spletne prodaje elektronskih cigaret je vložena!

Pred dnevi smo na Ustavno sodišče vložili pobudo za oceno ustavnosti in zakonitosti petega odstavka 30. člena Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI).

30. člen (prepoved prodaje)
(5) Prepovedano je dajanje na trg tobaka, tobačnih izdelkov in povezanih izdelkov prek interneta, telekomunikacij ali katere koli druge razvijajoče se tehnologije ali čezmejna prodaja na daljavo.

 

Naj opomnimo:

  • temeljni cilj ZOUTPI je zmanjšati potrošnjo tobačnih in povezanih izdelkov ter preprečevati začetek in nadaljevanje kajenja med otroki, mladostniki in mladimi odraslimi, spodbujati opuščanje kajenja, zmanjševati izpostavljenost tobačnemu dimu med mladoletnimi in posledično zmanjšati obolevnost in (prezgodnjo) umrljivost ter družbene stroške zaradi rabe tobaka. S sprejetimi ukrepi si želijo v Sloveniji prispevati k boljšemu zdravju ljudi in vzdržnosti zdravstvenega sistema v prihodnosti,
  • prepoved spletne prodaje povezanih izdelkov velja za vse izdelke, ki so na kakršenkoli način povezani z elektronsko cigareto ali njeno uporabo (elektronske cigarete, e-tekočine z nikotinom, e-tekočine brez nikotina, uparjalniki, grelne glave ter vsi ostali rezervni deli elektronske cigarete),
  • prepoved spletne prodaje povezanih izdelkov naj bi veljala tako za slovenske kot tudi tuje trgovce.

 

Kaj vse je narobe s petim odstavkom 30. člena ZOUTPI?

Ministrstvo za zdravje (MZ) s sprejetjem prepovedi spletne prodaje povezanih izdelkov NI v nikakršni meri doseglo temeljnega cilja. Tovrstni izdelki so preko spleta iz tujine še vedno dostopni vsem, tudi mladostnikom. Nakupovanje povezanih izdelkov preko spleta iz tujine poteka neovirano, pri čemer se v večini primerov ne preverja polnoletnosti. Da je bil ZOUTPI površno in brez večjih premislekov sprejet kaže tudi dejstvo, da MZ s sprejetjem ZOUTPI ni dodelilo Finančni upravi Republike Slovenije (FURS) prav nikakršnih pristojnosti za nadzor nad preverjanjem tovrstnih izdelkov med carinskim postopkom. FURS namreč nima pristojnosti za nadzor nad vnosom povezanih izdelkov, niti za preverjanje starosti naročnika, ki je opravil nakup preko spletne trgovine. Za spletne nakupe iz Evropske unije pa pošiljke tako ali tako ne gredo čez carinski postopek. Prepoved spletne prodaje povezanih izdelkov v realnosti torej velja samo za nas slovenske trgovce.

Slovenski trgovci smo primorani slediti številnim zakonom in prepisom, ki veljajo za povezane izdelke, predvsem za e-tekočine. Le-te morajo biti prijavljene Uradu za kemikalije (skupaj s podanim varnostnim listom v slovenščini), pravilno označene, vsebovati piktogram, opozorilno besedo, stavke o nevarnosti, previdnostne stavke, vsebovati zapiralo varno za otroke ipd. Slovenski potrošnik, v kolikor nakupuje od slovenskih trgovcev tako prejme regulirane, preverjene in pravilno označene izdelke, kar za naročila iz tujine ne moremo trditi, saj lahko potrošnik prejme slabo ali nepravilno označene izdelke, ki niso v skladu s slovensko zakonodajo. S sprejemom ZOUTPI tako ni bil dosežen temeljni in legitimen cilj, ki je v varovanju zdravja, pač pa ravno nasprotno, povečalo se je tveganje za zdravje potrošnikov tovrstnih izdelkov.

Navsezadnje pa je s sprejemom ZOUTPI vzpostavila nelojalna konkurenca med domačimi in tujimi trgovci, pri čemer je nas slovenske trgovce pahnila na rob poslovnega propada, medtem ko tuja podjetja na območju Slovenije še naprej nemoteno poslujejo in ustvarjajo dobičke. S tem pa je kršen člen ustave, v katerem piše: “Prepovedana so dejanja nelojalne konkurence in dejanja, ki v nasprotju z zakonom omejujejo konkurenco.”

 

Omenjeni člen pa je v nasprotju z Ustavo tudi v drugih členih. Celoten dokument si lahko preberete na tej povezavi: Ustavna pobuda.

 

Za kaj se borimo?

V prvi meri se borimo za to, da bi slovenski potrošniki imeli enostaven dostop do povezanih izdelkov tako iz Slovenije kot tudi iz tujine. Mnenja smo, da prepoved spletne prodaje povezanih izdelkov ščiti trgovine s tobačnimi izdelki, kadilcem pa zelo otežuje nakup in izbiro učinkovitih oziroma najustreznejših izdelkov ter jih ovira pri prehodu na e-cigareto, pri obstoječih uporabnikih e-cigarete pa spodbuja povratek na kajenje tobačnih cigaret.

Nadaljnje pa se borimo tudi za pravičnost in enakost pred zakonom.

 

Pobuda za oceno ustavnosti in zakonitosti petega odstavka 30. člena Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (pdf)

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja